Riga 22JU 1983 /2: Az alapok ismerosek, de itt valamiféle krosszmotort próbáltak imitálni, ami a magasra helyezett blokk miatt kicsit archaikus lett. A rajtszám természetesen 22-es, hiába a ruszkik már akkor jók voltak marketingben.

Riga Stella: Ez a modell csak az újaknak lehet új, meg nem is a múzeumban készült, de meg kell jegyezni, hogy már egészen hasonló egy japán robogóhoz, vagy egyéb kempingmotorokhoz.

Riga 22JU 1983: 19-es kerék, a 22-es elso villája, 16-os tankja és a késobbi delta légszuroje randizik ebben a csodában, ami a terepképességének az óriási hátsó lánckerékkel ad nyomatékot

Riga 20 commercial: Van némi kavar a számozás körül, ezt a modellt mi Riga Miniként ismerjük, ám nem elképzelhetetlen, hogy a gyári kódja az elején 20-as volt, legalábbis a múzeumi fotókon következetesen így szerepel.

Riga MX/SZ-80 /6: Spanyol hercegkisasszonyokat megszégyeníto nevének egy része a 80-as Simson-blokk (szóval valószínuleg 70 köbcentis) köszönheto. A Jawa-gyárral való együttmuködés az tiszta, de a suhli gyárral kapcsolatban nem tudtunk ilyesmrol. De az is lehet, hogy Szergej gondolt egyet, és a peresztrojka jegyében belegübecselte egy kommunista szombaton.

Riga S: Tökös sportgépnek néz ki, és valóban az is. Azért az oroszok össze tudták magukat kapni, ha pályára kellett gépet építeni. Egybol nem olyanok voltak az illesztések, hogy át lehessen köpni a dugó és a henger között, és vélhetoleg a sorjákat is lereszelték a csatornákról.

Riga 14 1973 /2: Ez a modell a hetvenes évek elejei kemping-motor útkeresés képviseloje. A kerék már ismeros, a blokk és a kezeloszervek is. A Riga 3-as után ismét találtak helyet a fedélzeti pumpának.

Riga MX/SZ-80 /3: A jó csajokkal tuningolt gyári fotók végigkísérték a márkát tündöklésétol bukásáig. Vegyük észre, hogy a Kipe által hiányolt több sebesség, tárcsafék és öntött kerék itt már megjelenik, plusz van index, két tükör is – ez talán az utcai Rigák csúcsmodellje.

Fora Sprint 1993 /2: Az MX/SZ-80 olcsóbb változata, öntött kerékkel, de dobfékkel. A szocialista ipar a végén hajlamos volt utólag ráálmodott muanyagelemekkel modernizálni az avítt techinkát, de ez a 4t Trabant, Yugo Skala és a Dacia után itt sem igazán jött be.

Riga 18 1978 /2: Az egyik legnagyobb talány, mert a háttérben látható gépre is azt írják, hogy R18 1978-ból. Ennél hiheto a dolog, hiszen egy 16-ost látunk érdekes tankmegoldással.

Mini RMZ2 1984 /2.: A Mini-saga folytatódik, az orwelli esztendoben sikerült olyan kicsi motort tervezni, hogy nem fért bele a blokk. Persze valójában az összecsukhatóság volt a lényeg, ezért a kompakt bringariga-blokk az ülés alatti tank (késobb a Stellán), és a murisan rövid szekunder lánc.

Riga MX/SZ-80 /5: Hidraulikus teleszkóp, tárcsafék és alukerék emelik a konfortfokozatot a csúcsrigán.

Riga MX/SZ-80 /4: Rigás szemnek szokatlan mennyiségu kezeloszerv és muszer – gyanúsan Simson-jellegu órák.

Riga 13 1991: Igazi oskövület a kínálatban a Szovjetúnió összeomlásának idején. Ennél azért már gyáron belül is jóval modernebb konstrukciók születtek. Ám úgy látszik, egészen eddig volt rá kereslet. Ha a kockaladára gondolunk, ez nem is olyan meglepo.

Riga 18 1978 /3: A tank megoldásán és a blokk felfüggesztésén kíüvl semmi különös nincs ebben a modellben, leszámítva az egészen szalonképes kék árnyalatot. Hozzánk csak a bilikék, foszöld és hasonló színvariációk jutottak el.

Riga 18 1978: Na most ez elvileg szintén Riga 18 1978-ból, bár az oldaldoboz már a Deltáét közelíti. A váz megoldása sem szokványos, valamint Verhó-stílusúak az elso sárvédot tartó pálcák. A kormány pedig egészen fura megoldású, elore indul el és két darabból van.

Riga 15 Vega 1990: Volt régebben Riga 15 a kínálatban, de ez a Vega fantázianevu, modernizált változat már nem viseli a Riga nevet, simán Vega RMR-15. Visszatértek a pedálhoz, ülés alá tették a tankot

Mini RMZ2 1984: Egy ilyen gép díszeleg összecsukva a Mr2t által lekapott utánfutón. Tökéletesen megfelel a célnak, márha a néhány hetes állás után nem kell órákig szerelgetni.

Riga Mini 1971: Személyes kedvencem ez a korai Mini-tanulmány. Itt még nem disszidált a formatervezo. Az ülés és a blokk már ismeros, de a fröccsöntött futurista kasztni és a kb. ötcolos kerék sem elott, sem utána nem került sorozatgyártásba.

Riga factory: Ha típusidegen alkatrészekkel, évjárati anomáliákkal találkozunk, ot kell szídni, o a sokat emlegetett Szergej. Elszánt tekintettel és a szocializmusba vetett hittel veszi le a kész motort a szalagról, ami így elso blikkre egy 16-os. De jobbra tole újabb rejtélyek láthatók, magasan vezetett jobb oldali kipufogóval. De lehet, hogy csak a szállításhoz rögzítették oda – de akkor meg a gyártósoron miért felszerelve látható?

Riga 9s 1969: Az egyik legkorábbi versenygép abból az idobol, mikor a Riga 4 volt az újdonság. Egy darabból készült áramvonalidom, minimalista ülés és versenygép-tank – meg nyilván jóval nagyobb teljesítmény az utcaihoz képest.

Riga 14 1973: Szerszámosfedél, pumpa, és valamiféle csomagtartó-imitáció a vázon. Elméletben jól hangzik, bár nem tudom, mit lehet egy tízcenti széles, kéttagú rácsra pókozni, valamint hogy jót tesz-e a henger hoje a pumpa gumialkatrészeinek.

Riga 14: Természetes közegében, ami valószínuleg hó, de lehet világos homok is. Mindketto ideális terep egy jó kis kempingezéshez.

Riga 16: A típus láttán azt mondhatnánk, végre egy ismeros, de a tankon azért sikerült csavarni egyet. Az emelt elso sárvédo vélhetoen házi krosszosítási projekt eredménye. Jó lenne tudni, mitol volt jobb ez a tankmegoldás.

Riga 20 1986: Hajlok arra, hogy a lett oldal készítoi itt elírtak valamit. Ez akkor is egy Mini, bár a gyári kód lehetett 20-as. Akkor viszont itt dolt el, hogy elhagyják az addigra rosszhíru Riga márkanevet, és Delta, Stella, Fora, Mini néven futtatják tovább az egyes modelleket.

Delta RMZ2 1989: Ehhez hasonlóból azért, ha nem is sok, de utat talált kis hazánkba is. Bár a drapp színváltozat elég ritka nálunk. Hát még a pedálos Delta! Fejlesztésnek (RMZ 2) elég érdekes.

Riga production line: Egy egész sor a hetvenes évek végérol, ráadásul itt figyelheto meg legjobban a Riga 18 egyedi váz- és kormánymegoldása.

Fora Sprint 1993 /3: Eros a gyanú, hogy valahonnan jön ez a muszer, mert egyrészt csak ezen a kérészéletu modellen található meg, másrészt viszont elég kifinomultnak látszik.(kiegészítés Horváth Kristóftól, aki ugyanilyen kórban szenved, mint mi, csak Babetta-Jawa-vonalon: ‘Ez a kilóméter óra szintén a Jawa- Riga “barátságból” ered, ugyanis ez egy késoi babettának a Babetta Stingnek a kilóméter órája, az én babettámon is ugyanilyen óra van’- köszönjük a segítséget!

Riga 15 1973: A Vega másfél évtizeddel korábbi verziója, ami szintén a Mini ose. Itt már minden kicsi, de még semmi sem összecsukható.

Riga 23 S: Kokemény sportgép gyári pilótával, és dupla tárcsafékkel elöl. A jobb oldalon pedig vélhetoen egy olcsóbb verzió, dobfékkel. Érdekes kérdés, hogy vajon akár csak a jobb oldali is hozzáférheto lehetett-e valaha halandó ember számára.

Sarkana logo: Egy fórumon találtuk ezt a képet, amin a motor általános pusztulása ellenére gyári fényében virít a logó, ráadásul színesben. Érdemes lenne legyártatni matricából.

Riga 9S 1969 /2: A tömegcsökkentés jegyében minden felesleges alkatrész lekerült a géprol, vagy fel sem került rá. Így támasztó helyett állványon pihen a pályák egykori réme. Nem hiszem, hogy egyetlen csavarban is egyezne egy utcai változattal, de a hátsó rugóstagok késobb feltuntek volna a Riga 22-eseken.

Riga Mini 1971 /2: Nemigen látni szelepet, ezért simán elképzelheto, hogy tömörgumis kereke volt a Judy Jetson-féle Mininek.

Riga 22 commercial: Én a 22-esemhez kaptam egy dobozban néhány féklapot, egy elso túlméretes dugót, két izzót és egy gyurugarnitúrát. Akárhogy kutattam viszont, a csajt nem találtam meg, pedig az ülés alatt is kerestem. Szerintem ez a hirdetés átverés, foleg a tükörpolír blokkal. De szépen mutat, azt meg kell hagyni.

Fora Sprint 1993 /4: A Szovjetúnió széthullása után rájöttek, hogy nem lehet itt hangzatos szláv nevekkel meg cirill betukkel bohóckodni, így a Fora lámpaidomára már Riga Motoworks felirat került. Sajnos ez már kevés volt a sikerhez, a gyár hamarosan bezárta kapuit.

Riga MX/SZ-80 /2: Egész pofás lett a gép, érdekes hoz ez sem tudta már kihúzni a gyárat a gödörbol. Bár vélhetoen vagy túl drága volt, vagy veszteséges a gyártása, ahogy a hasonló Simsonok is megbuktak a végén.

Riga 12 1974: Most kivételesen egy ismeros modellt látunk, ráaádsul semmi furcsa nincs rajta a hazaihoz képest. Talán csak egy dolog, hogy tökéletesen hibátlan állapotban van.

Fora Sprint 1993 /5: Érdekes párosítás az uniós rendszám és a Fora. Inkább utánzat, hiszen furcsa lenne, ha az M-1, azaz egyes számú moped rendszámot egy azóta csodbement gyártó 15 éve épített motorja kapná. Ami amúgy egy múzeumban áll, tehát nincs is rá szüksége.

Riga 15 Vega 1990 /2: A kilencvenes évek termékskálája az élén a boltba járáshoz, rövid utakra kitalált Vega kismotorral.

Riga 12 1974 /2: Újabb kép arról, hogyan kéne kinéznie egy gyári állapotú Rigának. Jó lenne, a klubnak lenne minden típusból legalább 1 ilyen!

Riga 9S 1969 /3: Látszik, hogy használták a motort, vagy legalábbis megsérült a tologatás közben.

Delta RMZ2 1989: Ez a rendszám már hitelesebb, bár a szándék itt sem tiszta. Feltuno a pedálhajtás. A blokk pedig nagyon egysebességesnek néz ki, ez magyarázná az óriási hátsó lánckereket.

Riga MX/SZ-80: Bizony, a csúcsgépen már hátul is tárcsafék dolgozott, ami azért a nyugaton is csak nagyobb gépek sajátja volt! Muszakilag talán Kipe Herculesével hasonlítható.

Riga production line: Ez a Riga-sor másik fele, a korai modellekkel. Gondolom a kiállítás ezen része a ritka prototípusoknak állít emléket, de akkor mit keres ott egy sima 12-es? Ha meg az ott van, hol van a Riga 1,3,16 és 22?

Riga 20 1986/2: Lábváltós Mini, gyári nevén Riga 20. 1986-ban még inkább kéziváltós Minik jöttek, valószínuleg akkor már javában dolgoztak a lábváltás mikéntjén, és meg is lett az eredménye.

Riga 15 1973 /2: Egymás mellé került a két, helytakarékos törpe. A piros 15-ös jóval közelebb volt az ismert modellekhez, mint az urkorszakbeli 1971-es Mini. Amitol mind a ketten igen távol voltak, az a szériagyártás…

Fora Sprint 1993: D-16-os blokkal szerelték az egyébként egész modern Sprintet. Állíthatónak látszik a hátsó rugóstag, plusz gyanúsan IFA-származéknak is.

Riga 12 1974 /3: Talán itt érheto tetten legjobban a képeket eredetileg beszámozók hanyagsága, mert ezt ok Riga 20 felirattal látták el, holott ez ugyanaz a patent 12-es. A másik hanyagság, hogy erre meg nem jutott rendszám, pedig mutatja is, hogy van neki tartója hozzá.

Riga Mini 1971 /3: Ebbol a nézetbol látszik igazán, micsoda furcsa fajzat volt ez a kismotor. Letámasztva majdnem leér a földre az idom, nehéz lett volna szerelni, vagy kereket cserélni rajta, igaz, nem is kell. Viszont gyönyöru.

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.