Szomorú aktualitása is van a Riga gyárnak. Ezekben a napokban tüntetik el teljesen a föld színérol mindazt, ami az egykori gyárból megmaradt. A képek már a vég óráit mutatják. A múzeum rövid gyártörténetének fordítása:

Riga Motoworks “Sarkana Zvaigzne’ (Vörös Csillag)
(1927-1998)

Minden 1927-ben kezdodött, mikor Gustav Ehrenpreis megalapította a ‘G. Ehrenpreis’-kerékpárgyárat. Az üzem körülbelül negyvenezer kerékpárt gyártott évente. Mire a II. Világháborúhoz kötheto harci cselekmények 1944 októberében véget értek Rigában, az egykori épületekbol teljesen eltuntek a berendezések. Az összeset szétszerelték és Németországba hurcolták.

Teljesen új szerszámgépek és gyártósor érkezett a Szovjetunióból, majd 1947 áprilisában újra megindult a termelés. Az idoközben államosított üzem a keresztségben a ‘Sarkana Zvaigzne’, azaz a Vörös Csillag nevet kapta.

1970-ben (szerintem inkább 1950-et vagy 1960-at akartak írni) már 220 ezer kerékpárig futott fel a termelés, melyek eljutottak a Szovjetunió minden részébe. Az utolsó biciklimodellek 1961-ben kerültek ki a típusválasztékból, de ugyanebben az idoben motorizált kerékpárokat kezdtek gyártani ‘Gauja’ néven.

Az elso két kísérleti típus még 1958-ban elkészült. Ezek nem csak Lettországban, de a Szovjetunióban is az elso legyártott mopedeknek számítottak. A ‘Spiriditis’ (Däumling németül, de mi lehet magyarul?) egyhengeres, 60 köbcentis, kétlóeros Jawa-blokkal készült.

Mindezek ellenére ez a kísérleti típus sohasem került sorozatgyártásra, mert komoly muszaki problémákkal küszködött. A sajtolt, benzintankkal egybeépített váz nem volt elég tartós (szivárgott az üzemanyag), és a 60 köbcentis motorblokk nem felelt meg a szovjet szabványügyi eloírásoknak sem. Mindazonáltal az ezzel megszerzett tapasztalatokat felhasználták a ‘Riga 1’ modell megtervezésénél, melyet már lett gyártású motorblokk hajtott. 1962-ben nem kevesebb, mint 27 ezer ‘Riga 1’-es készült.

A muszaki konstrukciót és a külsejét folyamatosan fejlesztették. Szintén gyártottak 50 köbcentis sportmotorokat is.

Példának okáért, 1986-ban a Riga Motoworks legyártott:

41 ezer darab RMR ‘Delta’ típusú mokick konstrukciójú motort,
121 ezer darab mopedet (Riga 22 – a szerk)
valamint ezer darab sportmotort (15S, 17S, és hasonlók – a szerk megint)

A teljes legyártott mennyiségbol jutott a Szovjetunió minden részébe, míg egy kisebb részét Magyarországra exportálták. A Szovjetunió széthullása után a gyár leállt a termeléssel, és 1998-ban a Riga Motowork végleg bezárta kapuit.

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.