A képeken látható vajsárga-fehér motor egy utolsó előtti generációs Riga-13, amelyekből már nyugati exportra is került néhány darab. Németországban Riga Diána néven forgalmazták, más piacokon pedig előfordult a Riga Mystic fantázianév is. Magyarországon – a korábbi ilyen jellegű szovjet járművekhez hasonlóan – hivatalosan nem került belőlük értékesítésre egy sem. A maga nemében egyedülálló típusról van szó, tekintve, hogy közel 10 esztendeig gyártották 1983-tól kezdve. Nagy valószínűséggel elérték ezzel a modellel a milliós példányszámot is.
A „rigai párhuzam” elvét követve lényegében a tirisztoros blokkal felszerelt modellek voltak az R-13 kortársai. A birtokomban lévő példányt eredetileg Ukrajnában értékesítették. Érdekessége, hogy hiánytalanul megmaradt minden gyári papírja (kezelési útmutató, külön könyv a blokkhoz, garanciajegy) valamint teljes szerszám-, pótalkatrész- és tartozékkészlete. A motort valamilyen oknál fogva egyáltalán nem használták a határon túliak, gyári új állapotban került át Magyarországra (vélhetően egy határközeli piacon cserélhetett gazdát). Egy idős szerencsi ember vásárolta meg abból a célból, hogy ezzel jár majd ki a szőlőbe.
Két alkalommal motorozott fel vele a hegyre, de nem vált be a jármű erre a feladatra, így hosszú, érdemtelen pihenés következett a számára. Gyűjteményembe 2009. nyarán került a gép egy dunántúli gyűjtő kolléga közreműködésével.
A törvényszerűen elmálló tankgumi pótolva lett, így állapota (néhány kisebb festékhiány kivételével) ma is olyan, mint amikor a gyárból kijött. Csomagtartóján ott a gyári extraként kapott horganyzott bevásárlókosár is.

Sajnos a gyártás hosszú ideje alatt a már kezdetekkor is megmutatkozó típushibák (sztenderbak gyengesége, kényelmetlen üléspozíció, stb.) nem kerültek kijavításra. Ismereteink szerint a típus fejlesztése a ’90-es években már csak néhány külső alkatrész (jelentéktelen és egyáltalán nem előremutató) módosítására korlátozódott. Csak a kifutó modellen látható például az utolsó láncvédővariáció, ami lényegében már csak egy tenyérnyi lemez a felső motorlánc-ág felett.

Tagged with →  

2 Responses to Riga 13, 1990-ből

  1. Molnár Dániel szerint:

    Üdvözlöm! Reménykedem abban hoty kapok választ viszonylag hamar.Az lenne a kérdésem hogy kuplung csúszóbetéteket hol tudék keríteni ehhez a típusú blokkhoz?
    Várom mihamarabbi válaszát,köszönöm!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.