A képeken látható jármű egy hazánkban soha nem forgalmazott Riga-típus gyári állapotban megmaradt példánya.
A motor Pest megyében került elő még az évezred elején. Új gazdája lábon vitte haza (kb. 40 km) és később néha-néha még motorozott vele egy kicsit.
A jármű teljesen eredeti és üzemképes. Össz futásteljesítménye becslés szerint nem lehet több 500 kilométernél.
Évjárata 1987-es, tehát az R13 gyártásának első harmadából származik.
Időbenisége miatt közvetlen elődjének az R11 tekinthető, azonban konstrukciója inkább az R7-re emlékeztet.
Még D6-os, belsőtrafós gyújtású erőforrással rendelkezik. Gumiabroncsai 2,25 X 19 coll méretűek.
A korai R13 szériák jellegzetessége volt a hátsó sárvédő végének külön pálcával való merevítése, később ezt a funkciót a csomagtartó támasztólábai látták el. Hátsó lámpája az R4-nél megismert kis műanyagbúrás „biciklilámpa”, ezt az R16 hatszögletű fényforrása, majd a ’90-es években a műanyag konzolos Mini (Delta) lámpa váltotta fel. A sárvédők ennél az évjáratnál kiegészítő pocsgumival még nincsenek felszerelve, ez is csak a gyártás vége felé jelent meg, mint ahogy a D8 blokkcsalád is. Ezen a bringarigán mutatkozott be egy új kipufogórendszer, azonban a rendkívül hosszú és keskeny könyök miatt ez a fejlesztés inkább rontott a motorblokk teljesítményén. Kipufogódobja nem vonalhegesztett (csak a két préselt fél összeperemezésével záródik), ennélfogva teljes hosszában szelel és olajosodik. br>
A gyártás és a felhasznált anyagok minősége nem túl jó. Nagy pontatlanságokkal került összehegesztésre a váz, így az egyes alkatrészek felszerelése sokszor komoly erőltetést kíván. Különösen gyenge pontnak minősül a sztender tartóbakja, ami egy vékony lemezből kialakított, deformációra igen hajlamos U-profil. Nem viseli el a sztenderen álló motor bepedálozásakor a vezető súlyából adódó járulékos terhelést, összelapul és a támasztóláb is könnyen kiszakad belőle. br>
A motor ergonómiája, a vezető üléshelyzete egyszerűen rettenetes. A kormány és az ülés rendkívül közel vannak egymáshoz annak érdekében, hogy a csomagtartó használható méretű lehessen. Hátsó rugózása nincs és az ülés is igen kemény. br>
Bár a korabeli motorizált bicikliktől igen messze van és sok részletében igyekszik motorkerékpárra hasonlítani, azonban ez a jármű még így is a szó szoros értelmében egy igazi segédmotoros kerékpár, hivatalos gyári terminológia szerint „könnyű moped”. br>
Az egykori szovjet tagköztársaságok területén lényegében az efféle járművek jelentették magát a RIGÁT. Hétköznapokon nemritkán ezek voltak a közlekedés egyedüli eszközei, hétvégeken pedig gyakran sportcélokat szolgáltak.

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.