Valaki egyszer azt mondta: “Igazi motoros Rigával vagy Verhovinával kezdi motoros pályafutását.” Ebbe a besorolásba én boven beletartozom, mert Rigával kezdtem és egész életemben csak Rigám volt.

Az elso találkozás a márkával 1977-ben, unokabátyám agyongyötört Riga 12-esével történt. Néhány perc motorozás után tudtam, hogy ha egyszer saját gépem lesz, akkor az csak Riga lehet. Két év könyörgés után anyám vállalva a részletfizetés gyötrelmeit, megvette nekem az én imádott Riga 16-osomat. Ezt a motort tényleg imádtam. Szinte mindenhová ezzel mentem és haverokkal gyakran tettünk országjáró túrákat is. Tíz év alatt 31 ezer kilométert tettem bele. Lehet, hogy szerencsés szériát fogtam ki, mert mindig meglepoen üzembiztos volt. Ahogy gyultek az ezer kilométerek, fokozatosan megtanultam az egyes alkatrészek amortizálódásának menetét. Elorelátóan mindig volt nálam egy “túlélocsomag”,így nagy meglepetések nem értek. Igaz, hogy számos esetben szereltem útközben, de soha nem kellett a szomszéd megyébol hazatolnom. Ha néha toltam, az csak olyankor volt, amikor nem voltam messze hazulról és értelmetlen lett volna az utcán szerelni. Amikor 1990-ben behívtak katonának. a járgányomat szüleimnél helyeztem el.

Amíg én a hadsereg vendégszeretetét élveztem, a motorom apámnak meglehetosen útban lehetett és úgy gondolta, hogy katonaviselt ember már úgysem rigázik, ezért elajándékozta valakinek. A reakcióm képzelheto, de a családi béke kedvéért nem vesztem össze az öreggel. Közben megszunt a Szovjetunió és a Rigák eltuntek az üzletekbol és az utakról egyaránt. Azt hittem, hogy a rigás korszaknak végleg vége.

Népes motoros baráti köröm jóvoltából rengeteg motort próbáltam ki a kicsiktol a sok lóeros csodákig, de egyetlen típus sem tetszett meg annyira, hogy vegyek egyet. 2003-ban egy ukrajnai bevásárló utam alkalmával a piacon ismeros alkatrészeket vettem észre. Láttam, hogy szinte minden kapható Rigához. Idehaza azonnal eladó Riga után néztem. Végül néhai keresztapám elfeledett rozsdás Riga 4-ese mellett döntöttem.

Mivel az egész motort fel akartam újítani, úgy gondoltam, hogy egy olyan gépet építek, ami egy kicsit chopperes megjelenésu, de azonnal látható, hogy alapjában Riga. A régi nyereg helyett egy Verhovináét tettem fel. Szintén Verhovina a lábtartó. A fékpedál egy Riga 16-ról van. Hála az egykori tervezo elvtársaknak, a típusidegen alkatrészek gond nélkül felcsavarozhatóak voltak. A jobb oldali pedált egy sarokcsiszoló segítségével nyugdíjaztam, míg a bal oldalit némi átalakítás után berúgókarrá léptettem elo. A metál fény az én muvem. Szintén saját termék a kormánymagasító és a háttámasz. A kormányszarv eredetileg kerékpáré volt, csak egy kicsit hajlítottam a profilján. Amióta elkészült a gép, gyakorlatilag napi használatban van. A muhelyemben összegyult hulladék alkatrészekbol összeraktam egy hasonló megjelenésu Riga Mini fovázra épített choppert is. Errol a motorról most csak néhány képet küldök, mert még nincs teljesen készen.
A teljes képsorozatot és a részletes leírást majd késobb küldöm.

Rigás üdvözlettel:
Nagy Zsolt


Update 2012.07.26.:

Sziasztok!

Nagy Zsolt vagyok,évek óta klubtag. Nekem vannak épített easy rider gépeim. Most elkészült legújabb büszkeségem a Delta chopper. Leírom hogyan készült, és még a Mini történetét is, mert ezzel még tartozom.

Delta chopper

Már régóta foglalkoztatott a Delta-átépítés gondolata, de a gyárilag vízszintes tankhoz tervezett vázon nem igazán mutat jól a Riga 4-es tank,a vázat pedig nem akartam drasztikusan átépíteni. Végül az volt a megoldás, ha a nálam már hagyományos kormánymagasítás után egy nagyobb csepptankot a felso kormánykifli magasságába emelek. Interneten tank után néztem. Persze aranyáron vannak amelyek belül rozsdamentesek. A legolcsóbb egy Aprilia Red Rose tank volt,azért, mert minden oldala be volt horpadva, de rozsdamentes volt, és egy jó állapotú Riga tank árába került. Én szeretem a kihívásokat, ezért megvettem. Mitagadás elég sokat güriztem rajta mire kikupáltam. A tank vázalagútjának elejét egy domborított lemezdarabbal lezártam, hogy ne lehessen szembol alá látni. Hegesztettem egy tartókonzolt, amit a vázra csavaroztam. Az egyik csavar az eredeti tankfelfogató furatba került, a másik pedig a gerinc és a merevíto között fut. A benzincsap éppen a szerszámtartó fölé került, így a muanyag dobozt átfúrva a dobozon keresztül vezettem a benzincsövet , mely csak a porlasztó közelében tunik elo. Az eredeti üléstartó bakokat eltávolítottam. Helyükre egy roncstelepre dobott 12-esbol kivágott üléstartót hegesztettem. Erre került a verhovina 6-os nyereg. A nyereg pozíciója az eredetinél alacsonyabbra, és hátrább került. Úgy gondoltam, hogy az eredetinél jobban illik erre a gépre egy Riga 4-es kipufogó. A felfogatásához az eredeti tartókonzolt meg kellett hosszabbítanom. A már említett roncstelepi motorról a kipufogótartót is megmentettem, ezt csavaroztam az erredetire. Pozícióját alátétekkel pontosan beállítottam, hogy a dob ne érjen a berúgókarhoz és a villához sem. A hátsó szögletes ívet adó muanyag sárvédolemezek helyett egy enyhén átszabott Riga 16-osét csavaroztam fel, elore pedig a párja került. Még tervezek rá háttámaszt és „álolajtartájt”. (A Riga 4-esemrol készült újabb képeken a tank alatt látható ez az olajtartájnak tuno, de a trafót és a kondit tartalmazó doboz.) Ezeket késobb készítem el, mert jelenleg mint a szocialista gazdaság oly sokszor én is anyaghiánnyal küzdök.

Mini chopper

Már említettem, hogy ezt a gépet maradék alkatrészekbol építettem. A Magyarországon forgalmazott típusok többségérol van rajta valami. Íme az alkatrészlista:

Riga Mini: gerincváz, hátsó lámpa, láncvédo hátsó teleszkópok, csomagtartó(átalakítva).
Riga Delta: motorblokk, nyereg, elso sárvédo.
Riga 22: elso lámpa, felso kormánykifli.
Riga 16: kerekek, alsó kormánykifli.
Verhovina 6: kitámasztó, hátsó sárvédo (átszabva).
Riga 12: elso villa.
Verhovina 5: hátsó lengovilla áthegesztett teleszkóptartóval.
Riga 4: tank.
Mint a többi gépemen , ezen is módosított kerékpárkormány van a saját gyártású krómcso magasítóval. A háttámasz nem teljesen saját fejlesztés. Eredetileg vécépapír és vécékefe tartó állvány volt a hivatalos funkciója, és Anyám vécéjében teljesített szolgálatot. Itt fedeztem fel egyszer a mellékhelyiség meglátogatásának alkalmával. Mivel ilyen csendes és nyugalmas helyen támadnak az embernek világrengeto gondolatai, azonnal megláttam a lehetoségét a kiváló nyersanyag nemesebb felhasználásának. Szóval elkunyeráltam a Mamitól és némi átalakítás után felszereltem. Még senki sem ismerte fel mi volt eredetileg.

Üdvözlettel: Zsolt

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.