A Mini Riga vázának hátsó részét a talajjal (összesen 163 alkatrész célszerű együttműködése eredményeképpen) a hátsó futómű köti össze, egyidejűleg biztosítva a hajtó és fékezőerők felvételét, a rugózást-lengéscsillapítást, a korrekt kerékvezetést, a láncfeszesség állíthatóságát, viselve a vezető, a csomagok és a váz rugózott részeinek tömegéből adódó terhelések jelentős részét, üzemen kívül pedig megvalósítja a motor oldaltámasztását

Az átlagnál jóval nagyobb strapának vannak kitéve ezen futóműalkatrészek, ráadásul az a sorsuk (és az elvárás velük szemben), hogy az üzemidő nagy részében mindennemű lényeges karbantartás nélkül – észrevétlenül – tegyék a dolgukat (pont úgy, mint egy kalapács).

Széleskörű összehasonlításban, nagy átlagban és 20-40 év távlatából nézve is jól megállják helyüket a Rigák hátsó futóművei (eltekintve persze néhány anyagmegválasztási problémától). Jellemzői: korrekt lengővilla csapágyazás, tartós rugóstagok, lánckerék vezetése külön csapágyon történik, elpusztíthatatlan gumiabroncsok , stb.

Annak érdekében, hogy jó egészségben megőrizzük eme komplex és fontos (gépünk mobilitásának és a közlekedés biztonságának szempontjából döntő jelentőségű) részegységét, mindenképpen javaslom legalább 3-5 évente a teljes szétszereléssel együtt járó felülvizsgálatot. Frissen megvásárolt kismotor esetén minél hamarabb célszerű ezt elvégezni, tekintve, hogy előéletéről nem tudhatunk semmi biztosat (illetve sajnos(?) gyaníthatjuk: senki nem csinált vele semmit).

mini futómű f 01

A felújítás első lépése a gondos szemre- és képre vételezés, a látható hibák, elváltozások feljegyzése. Figyeljünk oda a szennyeződések elhelyezkedésének árulkodó nyomaira és csak aztán áztassuk meg Brigéciollal és mossuk le vízzel az egészet.A szereléshez nem lesz szükségünk speciális szerszámzatra, de fantáziára annál inkább.Készítsünk elő dobozokat a kiszerelt alkatrészek szortírozásához, gondoskodjunk a jármű biztonságos és merev alátámasztásáról (célszerűen a blokk mögötti vázrész alatt bakoljuk alá fakockákkal és ne álljon végig  a gépkocsiemelőn). Eldőlés ellen kössük ki valamihez a kormányt.A kerék kiemelése után a jobboldali teleszkóp, a lánchajtás és láncvédő, a baloldali teleszkóp leszerelése a sorrend (ehhez kissé meg kell lazítani a kipufogót elől-hátul és a gép vázához fel is kell majd kötni (vagy éppen teljesen leszerelni és kitisztítani). Végül a lengővilla tengelyét kell az összes anya lecsavarása és a spec orros alátétek kiemelése után kitolni. Figyeljük meg a villát előrecsúsztatott üzemi helyzetében pozícionáló orros alátétek elhelyezkedését a villa nyolcas alakú tengelyfurataiban! A tengelyanyák nem mindig lazulnak meg egyforma könnyen, ekkor a túloldalon vissza kell kontrázni kettőt, hogy legyen ellentartás!A tengelyt csak a villa hátracsúsztatott helyzetében lehet a műanyag perselyekből kitolni a nagyobb átmérőjű furaton át (a menetes végeket közvetlenül nem szabad kalapáccsal megütni, legfeljebb egy hegyesre köszörült végű dornival segíthetünk kissé magunkon). Ez a futómű szerelés legkényesebb pillanata és el szokott közben néha hangzani egy-két csúnya szó is. A tengely vázon belüli középső részére gyakran ráhízik a rozsda és nem engedi azt kicsúszni a perselyen át (egy idő után már forogni sem). Ezen korróziós elváltozás felszámolása az egész jelenlegi futómű javításunk egyik legfőbb célja!!!

mini futómű f 02

Amennyiben mindent sikerült sérülésmentesen leszerelni és nem vertük szét a vázban maradó műanyag perselyeket sem, jó okunk van remélni, hogy elértük a gödör alját és innen már felfelé vezet az út.Használjuk fel az előkészített dobozokat a kiépített alkatrészek következetes tárolására. A kötőelemeket párosítsuk és csavarozzuk össze, nehogy szétszóródjanak. A Rigából mindenhonnan sok finommenetű, furcsa fejméretű, gyári csavar fog előkerülni, vigyázzunk nehogy összekeveredjenek máshonnan származó, normál menetemelkedésű rokonaikkal.Mindent tisztítsunk meg (benzin, Brigéciol + víz), de a sárgára galvanizált alkatrészeket és gyári csavarokat ne smirglizzük halálra. Finomszálú fémdörzsivel és egy kis aranyfestékkel megfújt rongyos dörzsölgetéssel csodákat művelhetünk velük. Ha a galvánbevonat már kissé megszürkült, az olaj is jól visszaadja a színét.Alapelvként fogadjuk el, hogy csak akkor kezdjünk bele az összeszerelésbe, ha minden egyes alkatrész, kötőelem és részegység felújításával megnyugtatóan végeztünk! A kapkodva végzett türelmetlen, szakszerűtlen munka árát esetleg az országút szélén való lerobbanás formájában fogjuk majd megfizetni.Amennyiben az egyszerűbb részek vizsgálatával, karbantartásával, javításával kezdjük, korábban lesz sikerélményben részünk és ez erőt adhat a további munkához.(A kerék és a fék felújításával jelen keretek között behatóan nem foglalkoznék, ezekről külön cikk készül(t).A kötőelemek, tengelyek, perselyek, alátétek, féktámasz azok az egyszerű elemek, melyek rövid szemrevételezéssel, a menetek megjáratásával, tisztítással, kenéssel karba helyezhetők. Következhetnek a „színes” alkatrészek, melyeknek esetleges újrafestése szükséges (a száradás természetes időszükséglete miatt közben majd tudunk mást csinálni).Ezek: a lengővilla, az oldaltámasz és a láncvédő.

mini futómű f 03

Javító fényezésüket meg kell előzni egy teljes tisztításnak, zsírtalanításnak és átvizsgálásnak. Kopás, elcsavarodás, repedés, lényeges alakváltozás nem megengedett.Itt kell megjegyeznünk, hogy amennyiben javíthatatlannak ítélt mechanikai probléma van a Mini lengővillával, sajnos hagyományos Riga villával sem helyettesíteni ezt nem lehet, még átalakítani sem nagyon. Általában kénytelenek vagyunk beszerezni a típuscsaládon belül hozzávaló lengővillát

mini futómű f 04

Sem a hossza, sem a villatengely és keresztmerevítő közti távolság, sem a rugóstag bekötési pontjának kialakítása nem azonos.A villa tengelyfogadó felületei és a szerelvények csatlakozó méretei egyeznek a normál Rigáéval. A rugóstagok fej- és szilentblokk méretei is, csak a villára hegesztett fül más.A Mini hátsó villájának lánckerék felőli jobb hátsó tengelybefogó része sajnos igen gyakran végzetesen megsérül (elcsavarodik) a lánckerék összeerősítő csavarkötések kilazulása miatt. (Ez a jelenség már a Riga-22 megjelenése óta fenyegeti a használókat, korábban a lánckerék, annak agyrésze és menesztőcsapjai oldhatatlan kötésekkel voltak egyesítve, mindössze kiegyensúlyozatlansági problémák adódtak velük.)Amennyiben jónak találjuk a villát, megkezdődhet a festés-előkészítés.Első lépésben vizesen csiszoljuk meg 360-as papírral őket, szárítsuk le, majd egy vastagabb réteg töltőalapozó felhordása és száradása után újra vizes csiszolás a tökéletes felületminőség eléréséhez. Ha már nagyon unjuk a csiszolást, mindig gondoljunk arra, hogy a festés sajnos nem eltüntetni fogja az otthagyott felülethibákat, hanem kiemelni és megsokszorozni azokat.A második réteg szórókitt már nem „eszköz”, hanem „cél”, ennek nagyon óvatos vizes csiszolásakor (kopott papírral) már csak az egyszínű sima, homogén felület elérése a szempont. Ha szükségtelenül átkoptatjuk, a fedőszín tarka lesz, mindegy, hogy hány rétegben fújjuk (amatőr fényezők itt szokták sírva feladni  mert „nem takar az istennek se”.) Nem is fog soha, előtte kell egyszínű világosra alapozni a felületet.Nem akarok márkanév-vitákat gerjeszteni, de fedőszínnek azért Neoluxot és Trinátot már ne használjunk, ezenkívül messzire kerüljük az olcsó(?) magyar Maestro termékcsaládot is. Leszögezem: egyszerűen beszerezhető és nagyon eredményesen használható spraykről van itt szó, nem pedig hivatalos, szórópisztolyos autófestékekről, azt hagyjuk meg a profiknak.Ajánlom az önmagában benzinálló Belton nitróbázisú festékcsaládot, vagy a Motip cég akrilfestékeit.Két rétegben történő színrefújás, egy napos szárítás, polírozás, mosás után a jelenlegi levegőn száradó akrilokat járműveknél kötelező benzinálló, fényes, színtelen lakkal átfújni, különben úgy összeráncosodhat a felület már egy csepp benzintől is, mint az öregasszonyok p.csája és kezdhetjük elölről az egészet. A Stella lengővillájával a gyári oldaltámasztás elhagyása miatt kicsit kevesebb a munka, itt esetleg a kiegészítő sztender feketére festése lehet még extra feladat.

mini futómű f 05

Amíg a festett alkatrészek a kampón száradnak, folytathatjuk a felújítást a hátsó rugóstagokkal.Először vegyük ki a szilentblokkok belsejében található fémcsövecskéket. Amennyiben deformáltak, húzzuk rá őket a vázból kiszerelt hosszú tengelyükre és a satu egyenes tetején görgetve kalapáljuk óvatosan vissza őket cső alakúra.A szilentek ekkor már kézzel könnyen kijönnek, csereszabatosak a korábbi Rigákéval (nem mintha azokét lehetne kapni a boltban). Ha szükséges, szerezzünk be valami hasonló méretű gumialkatrészt és késsel, asztali köszörűvel szabjuk a helyére.A rugóstag szétcsavarásához az egyik szilent nélküli (!) fejet fogjuk rongy közbeiktatásával satuba, a másik végét pedig próbáljuk meg egy fogó nyelével elfordítani. Ha nem megy könnyedén, egy hosszúkás pontozó közbeiktatásával koccoljuk meg a rugó végét menetirányban.A felső hosszúkás fejben műanyag csúszóperselyt találunk, az alsóban pedig egy acélrúd van, ráhúzva a gumicsőből készült végütköző. Tisztítsuk meg alaposan, majd rugó nélkül próbáljuk ezeket egymásba. Enyhén megzsírozhatjuk majd a vezetőszárat, de gondoljunk arra, hogy ez a zsír a piszkot is odaragasztja majd. Általában nyitott, kültéri szerkezeteknél a zsír többet árt, mint használ!A rugó általában belül szokott kicsit rozsdásodni, fém dörzsivel, zsíros ronggyal helyreállítható.Az összeszerelés fordított sorrendben történik, itt már nem kell satu. Kézi erővel tekerjük össze a fejeket és a rugót, ne hagyjuk ki a végütköző gumicsövecskéket sem!

mini futómű f 06

Az előző képen látható középtájt egy kis rugó, ez nem más, mint egy személygépkocsi motorjának szeleprugója, nem gyári szerelvény. Az eredeti végütköző gumi helyett szerelhetjük ezt be a rugóstagba, amennyiben súlyunk alatt esetleg gyakran lekoppannak a rugóstagok. Egyszerűen ráhúzzuk a vezetőszárra.

mini futómű f 07

Amennyiben készen vagyunk a rugóstagok felújításával, vizsgáljuk meg a láncot és a lánckereket, ezek a Mini Rigán és a (Riga motorral felszerelt) Stellán egyformák. A Jawa motoros Stellákon a blokk belső áttételének okán változott (nőtt) a lánckerék és a lánc hossza is.
A normál Mini lánc a patentszemmel együtt 92 tagból (görgőből) áll (a hagyományos Riga lánca 116 tagú). A szemek méretmegadása collban kifejezve 1/2 x 3/16 , ahol az első adat a görgőszélességet (másképpen a beleillő lánckerék fogainak maximális vastagságát) jelenti, második pedig a szomszédos görgők tengelyének egymástól való távolságát adja meg. Jelenleg egyre inkább háttérbe szorul a coll méretek feltüntetése, helyettük már mm-ben kifejezett adatok szerepelnek a láncok dobozán. Ennek megfelelően a szükséges méret 5,2 x 12,7 mm. Van még egy lényeges paraméter, ami a Rigákhoz kiadott magyar nyelvű Üzemeltetési Útmutatókban sok-sok éven keresztül tévesen szerepelt, ez pedig a görgőátmérő. A valódi méret 8,3 mm, azonban nyomtatásban helytelenül 10 mm szerepel. Jó ideig ezért tartották a Rigaláncot szabványon kívülinek, pedig csak egy sajtóhiba az egész. Valójában hajszálpontosan megegyezik a Simsonok és Jawák láncával. Fontosnak tartom még megemlíteni, hogy a donorként elképzelhető Komar-Romet típusok láncának görgőátmérője csak 7,5 mm, ami alkalmatlanná teszi ezeket Rigában való használatra.

mini futómű f 08

Mielőtt a motorból kivett lánc hosszadalmas, benzinben történő mosogatásával elkezdenénk foglalkozni, ellenőrizzük le annak kopottságát. Hivatalosan az oldalra fordított lánc egy 70 cm hosszú darabjának mindössze 18 cm belógása lehet középen. Másik módszer, hogy a láncot rátesszük a hátsó lánckerékre és megnézzük, mennyire húzható el az a fogaktól egy ponton. Amennyiben egy fél fogmagasságnál jobban eltávolodik a fogárok aljától, úgy a lánc már kopottnak minősül. A hozzá tartozó (kopott) lánckerekekkel párosítva még szükségképpen üzemeltethető egy darabig, sőt amennyiben a megfelelő láncfeszesség már csaknem teljesen hátrahúzott kerék esetén valósul csak meg, rövidíthető is 1 komplett szemmel (1 széles+1 keskeny).Ideális megoldás a csere lenne, azonban jelenleg már új lánckerekekhez nehéz, sőt gyakran lehetetlen hozzájutni. Amennyiben az utánajárás nem jár eredménnyel, elkerülhetetlen a fogak felhegesztésével és újramunkálásával járó lánckerék felújítás, avagy más típus lánckerekeinek szükség szerinti átalakítása.Kismértékben kopott lánckerekeknél (amelyek fogazata még nincsen „eldőlve”, másképp fogalmazva nincs „cápafogasra” kopva), még van esély új lánc beépítésére. A nagyon kopott kerék már nem fogadja be az új láncot (nyúlott, vagyis egymástól eltávolodott görgőjű ellendarabhoz „munkálódtak” a fogak). A hajtás ilyenkor recseg-ropog , gyakran le is dobja vagy elszakítja a motor az új láncot (a blokk pedig azt összegyűjti és szétfeszül tőle valahol a kislánckeréknél az önvény.Nem túlzottan kopott hátsó lánckeréknél számításba vehető még annak megfordítása az agyon. Ekkor lehetséges az új lánc beépítése, azonban tolóüzemben (motorféknél) ismét a lánckerék kopott iránya lép működésbe, ezért fennáll a veszélye a láncledobásnak. Maga a hátsó lánckerék-komplexum meglehetősen sérülékeny, nagyon sokféle hibája lehet.A fogkopás gyorsabb ütemű, mint más Rigák nagyobb lánckerekeinél, tekintve, hogy egy adott fog többször kapcsolódik. Legfőbb gondja azonban főleg az, hogy az aggyal való csavaros összeerősítése gyakran fellazul (ugyanezen probléma sújtja az R22-t, a Deltát és öröktől fogva a Verhovinákat, a Komárokat, Rometeket). A kívül lévő M8-as anyák kismértékben lehajtódnak, a lánckerék terhelésváltáskor oda-vissza csapódik, megkoptatja az agyon lévő központosító vállat, extrém esetben az anyák fokozódó lecsavarodása a teljes hátsó hajtás hirtelen leblokkolását is eredményezheti valamint a lengővilla végének elcsavarodását (meg persze egy jó nagy esést).Kezdetben gyárilag az összeszerelést követően kiegészítő biztosításul megnyomták a csavarok végeit egy spec szerszámmal (ez sem akadályozta meg a hajtás fellazulását), később (a ’80-as évek végétől) feladták, és egyedüliként a rugós alátét maradt.Maga az alumíniumból készült agyrész felelős a lánckerék központosításáért, menesztéséért, ebben van a csapágyazás. Amennyiben nem túl előrehaladott a lánckerék meglazulása, akkor a teljes hajtás szétbontása, alapos zsírtalanítása után jó és láthatatlan eredményre vezet a lánckerék kétkomponensű fémragasztóval való kiegészítő felerősítése az agyra, majd az eredeti csavarok alapos meghúzása. A ragasztott kötések pont az ilyen (ún. nyíró) igénybevételt viselik el legjobb hatásfokkal. A lánckerék újbóli lelazulását jelentősen lehet ily módon késleltetni. A csapágyat a Seeger-gyűrűk és (mindkét oldali) porvédők kiszerelését követően kimossuk benzinben, megvizsgáljuk, lezsírozzuk, majd visszahelyezzük mindkét oldalra a megtisztított porvédőket és bepattintjuk a biztosító gyűrűket is.A lánckerékkel összefüggésben mindenképpen le kell ellenőrizni a kerékagyban található 3 db menesztő gumit. Nagy valószínűséggel a lánckerékcsapokat befogadó középső „lyukak” állapota nem lesz makulátlan. Sajnos nem csereszabatosak ezen gumialkatrészek a régebbi típusokéval, azok még jóval kisebbek voltak. Amennyiben elkerülhetetlenül szükséges és nincs más megoldás, Simson menesztőgumiból (ez egy teljes gyűrű 6 lyukkal) éles, bevizezett késsel ki lehet vágni méretes darabokat. A gumialkatrészeket előnyös, ha szilikonzsírral bekenve rakjuk vissza a helyükre.Ügyeljünk a menesztőgumikat lezáró porvédő tárcsának a kerékagyra történő megfelelő visszarögzítésére. Ez a porvédő tárcsa sem egyezik meg a korábbi Rigákéval, hosszúkás nyílások vannak rajta.  Tulajdonképpen készen vagyunk a Mini/Stella hátsó futómű kiszerelt alkatrészeinek felújításával, és megkezdődhet az összeszerelés.
Figyelmünket ismét fordítsuk a felbakolt járműre. Ha eddig nem tettük meg, vizsgáljuk felül a vázban maradt műanyagperselyeket. Nyúljunk be egy csavarhúzóra tekert rongy segítségével a vázcsőbe, a perselyek mögé és töröljük ki a bent maradt szennyeződéseket. A megtisztított perselyekbe kenjünk szilikonzsírt, vagy fújjuk be WD-40 kenősprayvel.

mini futómű f 09

Ezt követően szilikonzsírral kenjük le a villa- és teleszkóptengelyeket, majd előzetesen próbáljuk bele őket a perselyekbe. Kis ellenállással, szorulás és lötyögés nélkül kell a becsúszniuk. A lengővillatengelyt húzzuk ki és tegyük félre.Következő lépés a lengővilla beszerelése. Készítsük magunk mellé a lengővillatengely valamennyi alátétjét, kötőelemét.Tegyük pozícióba a villát, támasszuk alá a hátulját, majd a nagy hézagoló alátéteket bezsírozva toljuk be a persely és a villa lapos, elülső végei közé. Toljuk át a tengelyt a villán, az alátéteken és a perselyeken, majd ha a tengely középső, vastagabb része áthaladt a villán, azt toljuk előre és kétoldalról tegyük be az orros alátéteket. Ezek orra a villa nagyobbik tengelyfuratába kerül és befelé fordul.

mini futómű f 10

Kétoldalról hajtsunk fel a tengelyre 1-1 anyát, ezeket kissé húzzuk meg.  Mozgassuk meg a lengővillát a helyén, majd a bal oldalon felhajtjuk a kontraanyát is és két villáskulccsal húzzuk is meg őket egymás felé. A jobboldalra egyenlőre csak lazán hajtsuk fel a második anyát, a kettő közé jön majd a láncvédő füle.Következő lépésben tegyük fel a baloldali rugóstagot. Az alsó csavarját belülről toljuk át, az anya néz kifelé. Ne feledjük, a Miniben a rugóstagok fordított helyzetben vannak pozícionálva, mint más Rigákon. A rugó van lefelé és a hosszabbik vég mutat felfelé.Ezt követően feltesszük a jobboldali láncfeszítőt, majd a lánckereket, előtte ennek csőtengelyét zsírozzuk be.Kitöröljük a motorblokkban a kislánckerék köré rakódott szennyeződést, majd feltesszük a láncot. Ne feledjük, mindig a patentszem zárt vége nézzen a lánc haladási irányába.Beakasztjuk a fékpedál visszahúzó rugóját a láncvédőbe, majd azt a helyére igazítjuk.A láncvédő első füle a lengővilla két anyája közé van szorítva, míg a hátsó fül a jobboldali rugóstag csavarjának feje alá kerül belülről.  A következő művelet a jobboldali rugóstag felszerelése. A rugóstagok felső szilentblokkja alá mindenképpen tegyünk alátétet, tekintve, hogy a legelső néhány évjárat kivételével a teleszkóptengely is műanyagperselyben helyezkedik el. Korábban itt furatos vasdugók voltak a tengelytartó keresztcső végeibe ütve.A rugóstagok rögzítő csavarzatát óvatosan véglegesre meg is húzhatjuk (anya-rugósalátét-alátét legyen mindenütt), csakúgy mint a lengővillatengely jobboldali kontraanyáját is.A teleszkóptengely baloldali anyájának meghúzása után feltehetjük az előzőleg kitisztított kipufogót, melyet először elöl-hátul rögzítünk és csak ezután állítjuk be rajta a hővédő rács pozícióját (a kipufogó karbantartásáról majd egy másik cikk keretei közt lesz bővebben szó).Tegyük a helyére a fékkel, féktámasszal előszerelt kereket, állítsuk be a láncfeszességet     (kb. 2-3 cm szabad elmozdulást engedélyezzünk a lánc közepének.Láncfeszítéskor folyamatosan ellenőrizzük a kerék „egyenesfutását”, ezt egyéb híján a gumik oldalfala és a lengővilla közötti távolság azonosságának megfigyelésével tehetjük meg, akasszuk a helyére a fékbowden elejét, állítsuk be a féket, ellenőrizzük le a működését, majd lenyomott fékkel húzzuk meg a kerék tengelycsavarjait.A láncfeszítőket mindig lássuk el alátéttel és kontraanyával.   Zsírozzuk be az oldaltámasz fején lévő perselyt és az ezen belül elhelyezendő, tengelyként funkcionáló kis csövecskét.Készítsük elő a kötőelemeit, majd akasszuk be a rugót a láncvédő-fül hátulsó furatába illetve az oldaltámaszba (ne feledjük, hogy a rugó lesz majd felül) és alulról egy kanalazó mozdulattal billentsük a fészkébe az oldaltámaszt.Toljuk át rajta a csavarját (a fej alatt egy alátét legyen), majd alulról is tegyük fel az alátéteket és az anyát.Mozgassuk meg a helyén a sztendert, majd húzzuk meg az anyát, de csak addig, amíg meg nem szorítja nagyon a támaszt a helyén. Az oldaltámasz talpa közelében a száron kell lennie egy gumicsőnek, ami felcsukáskor a lengővillához csapódást tompítja.Amennyiben készen vagyunk mindennel, ellenőrizzük le ismételten a csavarok meghúzottságát.Még a motor felbakolt helyzetében fújjuk le vékonyan a hajtóláncot az erre a célra forgalmazott lánckenő sprayvel. Ezt mindig úgy tegyük, hogy a lánc túloldalára tegyünk egy rongyot, vagy újságpapírt, ami felfogja a „melléfújást”Ha készen van a kenés, a felesleget egy ronggyal töröljük le.A lánc kenése alapvető fontosságú annak élettartama szempontjából, de ezt sem szabad túlzásba vinni.Akkor kell majd újra megismételni ezt, ha a görgők felülete kezd fényesedni (kb. 3-400 km).A lánc rendelkezik egy bizonyos öntisztító tulajdonsággal, ezért nem szükségszerű azt gyakran mosogatni. Különösen kerülni kell a brigéciolos-vizes tisztítást.

mini futómű f 11

Állítsuk be a keréknyomást (2 at), majd távolítsuk el a bakolást.Üljünk fel a motorra és felhajtott oldaltámasz mellett rugóztassuk meg azt egy kicsit. Ellenőrizzük le, hogy a lánc terhelés hatására nem feszül-e meg túlzottan.Gurítsuk előre egy kicsit a motort, ellenőrizzük le a fék működését, a lánc recsegésmentes futását.Amennyiben minden rendben lévőnek tűnik, nézzük át ismét a csavarokat, töröljük le az ujjlenyomatokat és a szereléskor a szerkezetekre került szennyeződést.Hajtsunk végre rövid próbautat, ezt követően ismét ellenőrizzük le a kötőelemek meghúzottságát és a beállítások helyességét.(Meg kell jegyeznem, hogy a cikk fotóinak alanyául szolgáló Rigablokkos 2.136 Stella gyárilag nem rendelkezi Mini-szerű oldaltámasszal, hanem ismét középsztendere van, mint a normál Rigáknak. Erről a példányról egyenlőre hiányzik ez a felszerelés, ennek okán került rá a Mini hátsó villa. Áthidaló megoldásként szóba jöhet a kereskedelmi forgalomban kapható villavég-oldaltámasz alkalmazása, de ebből először 8-10 cm-t le kell vágni.)

mini futómű f 12  A hátsó futómű-témához tartozik még, hogy a Stellán extra felszerelésként található egy olyan szerkezet, amely jelentősen megkönnyíti kerékszereléskor a hátsó fékbowden húzott végének kikötését a vázból.A fékbowdent működtető karhoz egy fejes csap és egy sasszeg segítségével ugyanolyan billenő húzólemez van rögzítve gyárilag, mint korábban a pedálos Rigákon. Nem kell szenvedni a bowdenvég kihalászásával a kar fészkéből, hanem a csap kihúzása után már vehető is ki fékkel együtt a kerék.

mini futómű f 13

Köszönöm a türelmeteket, egyidejűleg tisztelettel várom észrevételeiteket, javaslataitokat!

Ujvári István
Budapest, 2009. augusztus 7.

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.