A fenti cím apró pontosításra  szorul, a motorban 3,5 km  (3500 méter) van, viszont azt is tudni kell hogy a még felelhető,  valamikori új pótalkatrészként árult kilométerórákban is van 2000-2500 méter, mivel a gyárban a MEO ellenőrzésen beletekertek kb. ennyit az órák leellenőrzése céljából 

A motort nem hogy nem használták, de  sosem volt még beindítva, csak tolták idáig, tankja sosem látott még benzint, nem esett még át a forgalomba helyezéshez szükséges “nullás” szervizen, azaz a égők nincsenek benne a lámpában (a sérülékeny hátsó búra sincs fent, sajnos az az évek során is veszett) és bár a gyertya benne van a motorba, a nyereg alatti szerszámosban ott a sosem használt és fel nem szerelt gyertyapipa és külön a kábel és még egy kedves kis dolog, -a fel nem szerelt, de KRESZ tartozék csengő, valamint az összes apró tartozéka gumijavítós dobozkával, tartalék gyűrűvel, stb és életemben először kézbe foghattam egy zsírpapíros riga-pumpát

A motor története, előélete is könnyedén lekövethető, mivel  az eladó nagybátya vette még a gyáli (mezőgazdasági? műszaki? boltban) 1982-es év első felében.  Hazavitték a munkahelyi (postás) Barkasszal, berakták a szobába.  Az emberünk nem tudott motorozni, gondolta majd megtanul….nem tanult meg és teltek az évek…. jobbról-balra, balról jobbra lett átpakolva a motor. Kikerült a szobából aztán a lakásból is ….én egy pudvás garázsból hoztam ki amiben bár nem volt sok dolog (a Riga egy narancs 105-ös Skoda és néhány kacat) mégis olyan volt mint valami bizarr időkapszula. A motort az unokaöcstől vettem meg.

Állapota :   sajnos a több évtizedes tárolási körülményei nem voltak mondhatók ideálisnak, a gyári konzerváló zsíron kívül akad azért rozsda és karc is bőven. Sokáig ment a dilemma, maradjon a fellelési állapotot tükröző kinézet ami bár gyári konzerváló zsíros, de rettentő koszos (a több évnyi kosz / por, egérűrlék és minden beleragadva a megfeketedett konzerváló zsír maradékába és azért maradék mert az eladó már egyszer úgy tessék-lássék módjára már lemosta a motort meghirdetéskor vagy kapjon egy tisztességes takarítást és patinájával is együtt soha nem látott pompában ragyogjon. Végül e második variáció lett a befutó  és kb 1 napnyi közös pancsolást megtisztult a motor, de itt a képgalériában mindkét (koszos és tiszta) állapotokról is láthatók képek.

(a motor azóta  klubbon belül gazdát cserélt és jelenleg egy nagy gyűjtemény megbecsült darabja)

 

Tagged with →  

One Response to Hihetetlen! Egy “null-kilométeres” Riga 16 -os 1981-ből

  1. katonka sándor szerint:

    Én egy ilyen motorral kezdtem a motoros pálya futásomat .gyönyörű kis gép .ez 1975 -ben volt.Hobbi szinten gyüjtögetek néhány motort rigát verhovinát .Egy némelyik kisebb javitásra szorul de működőképesek .Minden elismerésem azoknak akik az ilyen gépeket ennyi évesen ilyen állapotban meg tudták őrizni

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.