Ezt nem láttuk szembejönni, ahogy mondani szokták mostanában. Illetve pontosan, hogy ez jött szembe, amikor Katonka elvtársékat vártuk Hajdúszoboszlón. Úgy volt, hogy a két Balázs jön Rigákkal, ehhez képest megjött egy rigás és ez a “maláriás szúnyog” (idézet a tulajdonostól). Szemből a nagy kerék, a felhúzott sárvédő és a kis kockalámpa sok típusra engedett asszociálni, Rigára mondjuk nem. Katonka elvtárs mégis erről szállt le széles mosollyal és a védjegynek számító “Szabadság, elvtársak” köszönéssel. Most akkor mi van?

   

Persze nem is Riga, hanem Kárpáti, becsületes nevén Kárpáti 2, abból is a Sport altípus, vagy legalábbis egy affelé tett néhány tétova lépés. Az alapja minden kétséget kizáróan egy Kárpáti 2 mokick 1993-ból, már a lábváltós blokkal, km óra nélkül – még a kihajtás helye is be van öntve a blokk jobb felső részén. Ehhez van magasan vezetett, a hővédő rács alatt színre fújt (!) kipufogója, magasra húzott sárvédői, az első ráadásul külön, rugalmas, huzalszerű tartóból készült konzolon, valamint 19 collos, 2.25 széles kereke és “Sport” feliratos ülése.

Ritka darab, az biztos, nem túl sokat gyártottak a gyár utolsó évében, abból még kevesebb lehet a Sport. Főleg, hogy ez egy öszvér verzió, mivel a teljes sportváltozaton nem volt csomagtartó, csak egy kapaszkodó, amivel középsztenderre lehetett húzni és az ülése is kicsit más (ezen sima Kárpáti ülés van, amire utólag került fel a felirat, de a többi Sport-verziós alkatrész gyári). Az első sárvédőn a szokásos Verhovina-jel, fekete műanyagból, a hátterét a sárvédő festése adja. A sztender is rövid, az talán a normál verzióé. Az első kérék ráfja egyezik a Riga 3-mal, a kerékagyak viszont a Verhovina- és Kárpáti-hagyományoknak megfelelően 45 fokban hajlítottak. A lábtartók felhajthatóak. A tankmatrica nem gyári, hanem utángyártott, a 2-es szám egyelőre titkos tervek miatt piros, amúgy ez egy sima Kárpáti 2-matrica, az igazi Sport-verzión másmilyen van. Minden más teljesen eredeti rajta, a szürke bovdenekkel, a zavarszűrős gyetyapipával és a nagyvonalú megmunkálással együtt.

Menettulajdonságait illetően persze már egyáltalán nem sportos a gép, a teljesen széria blokk így fellelési állapotban, beállítatlanul inkább átlag alatti teljesítményt nyújt.

Ezzel együtt érdekes madár ez a gép. A váznyaktábla már teljesen más, hiszen már nem is a Szovjetunióban készült, hanem Ukrajnában, ráadásul 1993-ban, a gyár talán utolsó aktív évében. A túráról és a kiállításról természetesen készül a beszámoló, de addig is álljon itt ez a néhány fotó a gyár hattyúdaláról afféle mementóként.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.