Tisztelt Rigaklub!

Gondos Árpád vagyok Budapestről (XI. ker.).
Nagyapámnak volt egy 22-es gépe (V50 blokk, vízszintesen osztott tank). Szerettem azt a motort, ha a telkén voltunk, elvitt egy-egy jókora körre (bejártuk vele az iszkaszentgyörgyi szőlőhegyet és megszebb is elmentünk). Aztán odaadta gépet, motorozzak egyedül, de előtte megmutatta, hogy ha nem megy, hogyan és mivel vegyem ki a gyertyát majd rakjam vissza. A váltója nem volt jól beállítva, egyesben jól húzott, de mindig vissza akart állni üresbe, úgyhogy nem a markolatot fogtam vezetés közben, hanem a kuplungkart tartottam. A kettes nem volt sehogy beállítva. Lehetett kapcsolni, csak lelassult a motor, végül leállt. Minden hibájával együtt nagyon szerettem azt a gépet. Ez a motorozás 1993-ban volt, azóta álmodoztam egy Rigáról (örülök a Klubnak, egy régiségekkel, retrócuccokkal foglalkozó fórumban találtam meg).
Sajnos a motort nagyfater évekkel ezelőtt odaadta egyik telekszomszédjának, rakja rendbe műszakilag (eléggé hiányos lett a masina), sajnos elkallódott teljesen, mert a szomszéd is továbbpasszolta valakinek. Kár érte.

Ezt az 1983-as Riga16-ost egy internetes árverésen 13500 Ft-ért vettem, Budapesten.
Világítás nem működik, kürt és a gépkönyvben szereplő csengő hiányzik. Benzin van benne, teljesen jól megy, csak az alapjárat nagyon magas még. K60-as karbija, S58-as blokkja és gumiszegélyes, vízszintesen osztott tankja van. Előre felé kell berúgni.

Története: az eladó édesapja használta, horgászni járt vele, a fiához került, de neki nem kellett.

Felszerelései:
-eredeti csomagolású elsősegélycsomag, nem volt használva
-eredeti csomagolású szerszámkészlet (gyertyakulcs, pumpa és egy gumiszerelő vas hiányzik)
-valami hengeres pótalkatrész a gyújtáshoz (talán kondi?)

Ép gumialkatrészek, az első kereken szőrös abroncs van.
Nem éppen ez a típus volt álmaim gépe, de elsőre beleszerettem, nagyon tetszik, ha lesz hozzá helyem, majd elhozom (jelenleg még az előző tuljanál van, akitől megvettem) és a gépkönyv alapján nekiállok rendberakni.
Ami segítséget szeretnék kérni: két, a vázra való feliratot.
A képeket a 16-os mocimról készítettem, őt vettem meg.

Gondos Árpád, Budapest
2007. október 29.

Update 2008.10.21.: A Riga16 mellé került, roncsteleprol mentett, felújítás elott álló Verhó6.
Ha gondoljátok, rakjátok be oket a galériámba. (gondoltuk, beraktuk – a szerk) Update 2009.03.02.: Riga16 és Verhovina6 motorjaim mellé küldöm a Komarról készül képeket is.
Ot máshol tartom, mint az orosz gépeket, ezért csoportképet még nem tudok készíteni.

Kommentet nem tudok hozzáfuzni (vagy mégis?):
szereti a 30-as utazótempót, elmegy száraz földúton, viszonylag jól lehet málházni (a képeken teherszállítás közben látható). Két sebesség, kormányváltó, 19-es gurigák.

Gondos Árpád

Update 2009. október 11.:

Ezt a szép 22-es Rigát Tomacsek Tamástól (Esztergom-Kertváros) vettem 20 000Ft-ért. Nem mintha hiányzott volna egy 4. motor, de olcsó és szép is, illetve ugyanilyen színű, kinézetű, típusú gép volt a családban is, melyet még vezettem is gyerekként – ezért gyűjtöttem be. Az átvételkor egy-két dolgot javítani kellett rajta, nem is vittem el egyből. Kinyomtattam a Riga.hu-ról a tirisztorosok hibáiról szóló cikkeket, ezek alapján lett rendberakva a gép.

Jelenleg Csolnokon, a Bányamúzeum raktárában pihen, ha valamiért le kell menni a faluba vagy Dorogra, busz helyett nagyon jó. Az átvétel után nekiálltam kifényesíteni a gépet, ehhez motorolajat, csavarhúzót és jó néhány géprongyot kellett előszedni.

A képeket a csinosítás után készítettem. Egy hibája van a paripának és ezt sehogy sem tudtuk orvosolni: nem működik a km óra, pedig a műszer és a spirál is jó, valahol a reduktornál van a bibi.

A motor a Csolnoki Bányamúzeum raktárában lakik, helyijáratként szoktam használni busz helyett. 2009. szeptember 26-án úgy alakult, hogy át kellett mennem a Börzsönybe, a Kemencei Erdei Múzeumvasútra (http://kisvasut.hu/index.php?rfa=3).

Az útvonal:
Csolnok-Dorog-Esztergom-Párkány (Sturovo) oh-Szalka-Ipolyság (Sahy) oh-Berncebaráti-Kemence

A YUMZ markolós traktorról készült képeket a hangulat kedvéért küldöm, mint szovjet technika a sok Csepel teherautós mozdony között (van még ruszki és NDK akkus vontató is), illetve MIB és Slavia erőforrású téglagyári pöfögő és sok egyéb régiség is.

2009. szeptemer 27: a motor a vasútállomáson, mellette-mögötte különböző kismozdonyok. A kisvasúton volt egy hajtányos család vendégségben, egy quadblokkos síngokartot hoztak magukkal – e redeti The Original Made in China nonéjm quad lett átvarázsolva. Országúti képeket ekkor nem készítettem.

Az útvonal: Kemence-Vámosmikola (jókora emelkedők-lejtők váltják egymást)-Ipolytölgyes-Letkés-innen azonos az előző napi távval-Csolnok.

Majdnem hiba nélkül ment a gép, kicsit lelazult és ezért állandóan állítani kellett a visszapillantón. Egyszer kellett tankolni, Kemencén meghívták a motort egy jó nagy adag 98-asra, köretként Shell olajat kapott.

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.