image001Ha benzines csöpögés van a motor alatt, még zárt benzincsapnál is, az főleg két okból lehet: Zárva is ereszt a benzincsap és a karburátor úszójának tűszelepe sem zár el rendesen, bár ez utóbbitól nem is kell ezt 100%-osan elvárni, hisz ezért van a csap.

A Riga benzincsap a legtöbb más csappal ellentétben nem használ belső tömítést, mert a benzin útjának elzárását elintézi egy rém egyszerű, ’fém-a-fémen’ forgó, beszorított réz kúppal ( látható az első képen ). Az elve az, hogy jön a benzin egy kis lyukon a kúp oldalához és ha nyitva van a csap, akkor tovább tud folyni a kúpban lévő furaton, ha meg zárva van akkor beleütközik a benzin a kúpba.

Evvel a technikával nincs megoldva a benzin útjának ’tökéletes’ elzárása, már a tervezőasztalon csöpögésre ítélték ezt a csapot.

Egyszerűsége ellenére így is 21-22 darabból áll egy csap…

A benzincsap jobb megismerésének és így, e cikk írásának az oka, hogy az egyik Rigám ordenálé módon csöpögtette a drága benzint, ezért a hiba orvosolásának céljából nekiálltam szétszedni egy benzincsapot.

Mivel nem tudtam a szisztémát, ezért a tesztdarab a kísérletre ráment (†2004), de végül sikerült kiismernem az alkatrészt! 🙂

Az első megállapításom, hogy nem a benzin-kivezetésnél lévő réz stiftet kell beütni a szétszedéshez:

image002Mert ez csak az öntvénybe a gyárban utólag belefúrt benzinjárat bedugaszolása. Mivel ezt a helyére visszahúzni már nem lehet, evvel lett annyi ennek a csapnak.

Aztán rájöttem, ha lecsavarozom a benzin nyitó-záró kart akkor alatta fogóval ki-be lehet csavarni a záró-nyitó kúp beszorításáért -elvileg- felelős alkatrészt:

Szumma-szummárum: Az eddig eltelt 20-30 év alatt érthető, ha egy kicsit megkopott ez a kúpzat, ezért ha már lötyög vagy túl könnyen fordítható el a záró-nyitó kar és ereszt a benzincsap, az esetek egy része remélhetőleg megoldódik, ha ezen csavaron kb. negyed vagy fél fordulatot húz az ember.

Ha továbbra is folyik, mert ez a gyakoribb eset, akkor lehet szaladni a gépműhelybe, hogy passzítsák egymáshoz a kettőt…

Ilyet még nem csináltattam, nem tudom, hogy elvállalják-e, vagy egyátalán tudnak-e kezdeni vele valamit.

Kicsit lejjebb írok arról is, milyen csappal lehet helyettesíteni a ’KP-12’-t.

Benzincsap tisztítás

Szuperszónikus benzincsapunk egy egész jó szűrést is biztosít, ám ha telitank mellett sem nagyon akar ereszteni petrolt, akkor a csap eltömődöttségére gyanakodhatunk elsősorban. A tisztítás egyszerű, 14-es kulccsal lecsavarod a benzinzsákot (vigyázz a gumitömítésére!) és a kosz fő része az alján leledzhet, de finoman leszedheted kézzel a szűrőt is átfújkálni, csak vigyázz a benne lévő szorító rugóra! Ha ezután sem enged elegendő mennyiséget, csavard ki az egész benzincsapot a tankból és magát a benzincsap bemenetelét ellenőrizd! Meg akkor már ki is lehet mosni a tankot, esetleg újra impregnáltatni ha nagyon csúnya…

Story

image005Az ember azt gondolná, hogy benzincsap-benzincsap, de van különbség régebbi és újabb csap közt is! A ’KP12’ irat felett megtalálható a csap gyártási éve hónapra pontosan. A régebbinél (balra) a hónap római számmal van, az évjárat arabbal, ívesebb a záró-nyitó kar, más a bordázat ott ahova a benzincsövet felhúzzuk. Az újabb csap gyártási ideje végig arab számmal van beütve és a záró-nyitó kar már nem a csap alu-spiáter anyagából van, hanem egyszerű acélból ami miatt rozsdásodhat is. A két csap öntvényének a belső járatai teljesen eltérőek, nem kompatibilis a benzinzsákjuk menetkülönbség miatt, meg picit más a szűrő is.

Szerintem a régi-új csap alkalmazásának váltása a gyártási dátumokból kiindulva ’71-2-3 környékén lehetett, ami nagyjából egy időre tehető a Riga 4-esről a 12-esre való váltással, kvázi régi csap 4-esé, újabb csap 12-esé.

A ’KP12’ benzincsap helyettesítése

A korábban említett Riga, a benzincsap kúpját beszorító csavar meghúzása után is csöpögtette a benzint, ezért egy Riga tankkal ellátogattam egy motoros boltba, másfajta, a tankba illő benzincsapért.

image006Szerencsére ez a benzincsap menet valami szabvány lehet, mert jó bele a Simson és a Romet csap is. A Simson csap drágább volt, ezért a Romet csap mellett döntöttem, az is jónak tűnik. (Azért ha van pénzetek érdemesebb Simson csapot venni…)

A Riga tank belső menetes, de a Simson és a Romet tank külsős, ezért adnak a csaphoz egy közbenső anyát, amit eredetileg először rá kell csavarozni a tankra, majd abba csavarozható be maga a csap. Szerintem azokon a motorokon ez egy felesleges bonyolítás és plussz szivárgási lehetőség, ebből a szempontból jobb a Riga tank és ezért ez az anya nem fog kelleni nekünk.

A Romet csap ugyanolyan benzin zárás-nyitási rendszerű, mint a Simson vagy az MZ csap, de ennek a parafa tömítése kicsit szegényesebb benyomást kelt, mint ( a később látható ) MZ csap gumi tömítése.

image009

Miután megvan ez a csap, a tank és a csap közötti tömítés a kérdés.

Némi fejvakarászás és keresgélés után előkerült a motoros boltban az MZ benzincsapjának az a gumitömítése, ami abban ugyanazt csinálja, mint a Romet csapban a parafatömítés.

Méretre jó, benzinálló is, csak ki kell vágni a közepét és nagyjából kör alakúra reszelni tűreszelővel, de csak annyira, hogy passzentos maradjon a csappal és ne lötyögjön rajta, ha rárakod!

A Riga tankon a tömítő felület nem egyenes, hanem kúpos, ezért meg kell picit csiszolni a tömítés egyik oldalának külső élét, hogy becsavarás közben ne kitüremkedni akarjon, hanem beszorulni:

Mielött nagy örömmel becsavarnánk az új csapot, még észre kell venni, hogy a Romet csapnak a sokkal magasabban vannak a benzin beeresztő nyílásai, mivel teljesen másmilyen és máshogy áll a Romet tank. Én kb. a Riga csaphoz hasonló méretűre levágtam a csöveit:

Ezután már ki lehet próbálni, hogyan illeszkedik a tankba:

 

 

Tökéletes. Örülhetünk, megvan oldva a benzincsöpögés probléma :):)

Az eddig látott fehér-piros tank a teszt tank volt, jöjjön hát az éles bevetés, rakjuk rá a csöpögtető Rigára az új benzincsapot!

Szivatás a köbön:

Mi történt szerintetek, ha hetven valahányban Kaspars-t ( ez egy Lett név ) rossz pillanatában érte a tankba való menetfúrás kényszere???

Úgy van, jó ferde lett a menet tengelye a tömítő felülethez képest:

Szerintem nem kell ecsetelni, hogy ezáltal a rendes tömítés megvalósíthatatlan evvel a kis gyűrűvel, mert az egyik oldalon már totál be van szorulva, míg a másik oldalon még lifeg.

Töprengtem, hogy mit csináljak, ott vagyok, ahol a part szakad, már azon járt az eszem, hogy lecsiszolom féloldalasra a tömítést, meg lereszelek a csapból, talán még a tankból is, kimerítve a  kókányolás fogalmának mély bugyrait, de szerencsére jött a mentő ötlet, hogy megvan még a Riga csap  eredeti gumitömítése a csészéjével, odapróbálom azt! Hála Istennek az eredeti Riga tömítés gumija olyan vastag és puha, hogy korrigálta Kaspars vodka utáni merengésének nyomát 🙂 …

Tehát végül is sikerült megoldani az új benzincsap felrakását, azóta nincsen csöpögés és benzinfolt sem a motor alatt :):):):) !

Ha valakinek nem csöpög a csapja de nincs meg az eredeti csap tömítése a csészével együtt és Kaspars esetleg jókedvében fúrta a tankjába a menetet, mint a fehér teszttankon, akkor a Riga csaphoz is jó tömítésül szolgálhat a kivágott közepű MZ tömítés:

Remélem írásommal segíteni tudok minél többeteknek, esetleg ötletet adni hasonló cikk írásához, idővel szeretnék én is több ilyet csinálni más alkatrészekről! 🙂

Ha a benzincsappal kapcsolatosan van valami, amit szerintetek kihagytam írjátok meg nekem és korrigálom!

Ebben a cikkben nem esett szó a Riga 3-as, és a régebbi BringaRigák, pl. az én Gauja-m benzincsapjáról, azokkal nem foglalkoztam még ilyen részletesen, de később azok is fókuszba vehetőek!

A cikkben említett motoros bolt a budapesti Zichy utcában lévő Négy Kelemen, a Romet benzincsap ára ott 1375Ft, az MZ benzincsap gumitömítése 150Ft volt.

Üdv mindenkinek: Riga

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.