Kedves barátom, mielött ráugranál mopededre, hogy nekikezdhess a nagy és észvesztõ száguldozásnak, jó tisztában lenni néhány alapvetõ fogalommal esetleg némi minimális mûszaki ismerettel. Jó ha tudod mi az ami a két lábad közt van és hogyan is mûködik az… .természetesen a motorról és a motorozásról beszélek.Amire te a piszkos fantáziáddal most gondoltál… abban a témában felvilágosítás kapcsán fordulj kedves szüleidhez !

Tehát a motorról úgy általában. Elõször a motor mûködésével kell megismerkednünk.
Robbanómotorok amelyek a tüzelõrendszerben rejlõ hõenergiát mechanikai munkává alakítják át , mert zárt térben meggyújtjuk /gyújtógyertya / és nyomás keletkezik.Azért nevezzük belsõégésûnek mert a robbanás a henger belsejében , zárt térben keletkezik .Robbanás , a benzin a levegõ oxigénjével egyesülve , keveredve alig pár ezred másodperc alatt robbanásszerûen ég el.A robbanástól a megnövekedett nyomás a hengerben a dugattyút tovalöki .A dugattyú egyenes vonalú mozgását forgó mozgássá alakítják és az erõátviteli részeken keresztül hajtják meg a kereket.A motorkerékpárunkat hajthatja két és négyütemû erõforrás is.
A négyütemû motorban egy teljes munkafolyamat elvégzéséhez négy ütem szükséges:-szívás-sûrítés-terjeszkedés-kipufogás.Ez idõ alatt a forgattyústengely /fõtengely/ két fordulatot tesz.
A kétütemûeknél egy munkafolyamat két ütem alatt történik : szívás és sûrités valamint terjeszkedés és kipufogás . A két ütem alatt a forgattyústengely /fõtengely/ csak egy fordulatot tesz meg.
A kétütemûeknél minden fõtengely fordulatra egy robbanás jut , vagyis egy hasznos ütem , a gáz ki és beáramlását a dugattyú vezérli , ezért nincs szükség szelepekre .A henger falán nyílások vannak / szívó és kipufogó /, amiket a dugattyú mozgása közben nyit vagy zár , azaz a szelepek munkáját is elvégzi .Ezeknél a motoroknál csak kompressziógyûrûket alkalmaznak , ott ugyanis a forgattyúsházból nem juthat tisztán kenõolaj a hengertérbe , mert az üzemanyagba bekeverve juttatjuk a kenõolajat a hengerbe . Sajnos minden kétütemû motor több-kevesebb el nem égetett keveréket / üzemanyagot/ ereget ki kipuffogócsövén , ennél fogva fogyasztása / arányaiban / kedvezõtlenebb , mint a négyütemû testvéréjé , valamint környezetszennyezése kimutathatóan sokszorosa annak .

Az a bizonyos két ütem :

  1. A dugattyú az alsó holtpontból felfelé halad , bezárja az átömlõ és kipuffogónyílást , és kinyitja a szívónyílást .A dugó alatt a forgattyúsházban szívás , a dugó felett a hengerben pedig sûrítés jön létre .
  2. A dugattyú a felsõ holtpontból már lefelé mozog , a hengerben terjeszkedés történik, lent a forgattyúsházban a dugó elzárja a szívónyílást , és elkezdõdik a sûrítés /elõsûrítés / .A dugó közel az alsó holtponthoz kinyitja a kipuffogónyílást és az átömlõnyílást , és a friss üzemanyag / keverék / feljön a dugattyú fölé , az elégett gáz helyére.

Mire ezeken a kissé száraz sorokon átrágtad magad , esetleg jön a tavasz és érzed azt a bizsergést / még mindig ne gondolj rosszra …/ – itt az idõ ! Rúgd be a garázsajtót vedd elõ a gépet és jöhet a fíííling -Ízirájder Öccsém , Ízi rájder……………………..

KIPE 2007.08

/ Forrás: Ternai -A motorkerékpár , Surányi – Az autó /

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.